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LAboratoire de Psychologie
Sociale et COgnitive

UMR 6024 UCA-CNRS
L'étude de la cognition depuis ses bases cérébrales jusqu'à sa régulation sous l'influence de l'environnement social

DERNIÈRES PUBLICATIONS
Lüders, A., Urbanska, K., Wollast, R., Nugier, A., & Guimond, S. (2021). Bottom-up Populism : How relative deprivation and populist attitudes mobilize leaderless anti-government protest. Journal of Social and Political Psychology, 2021, Vol. 9(2), 506–519, doi : 10.5964/jspp.7349
Goudeau, S., Sanrey, C., Stanczak, A., Manstead, A., & Darnon, C. (2021). Why lockdown and distance learning during the COVID-19 pandemic are likely to increase the social class achievement gap. Nature Human Behaviour. doi : 10.1038/s41562-021-01212-7
Darnon, C., Sommet, N., Normand, A., Stanczak, A., & Désert, M. (in press) Orientation Politique et Soutien à l’Innovation Pédagogique : Qui Sont les Plus Réfractaires ? / Political Orientation and Support for Pedagogical Innovation : Who Resist the Most ? L’Année Psychologique / Topics in Cognitive Psychology.
SÉMINAIRES
03/02/2022 – Marco ALTINI

Heart rate variability analysis : Technology and applications. (Teams, 10h30-12h00)

17/03/2022 – Vincent PICHOT

Analyse de la variabilité RR : Méthodes et applications. (Amphi Collomp, 10h30-12h00)

ÉVÉNEMENTS
Soutenance HDR d’Alice Normand : Des contextes socio-évaluatifs aux contextes socio-économiques inégalitaires : approche socialement intégrée du comportement et du fonctionnement attentionnel

Mercredi 19 janvier 2022. Soutenance d’Habilitation à Diriger des Recherches par Alice Normand (LAPSCO, CNRS, UCA). A 14h00 à la Maison des Sciences de l’Homme, amphi 220.

Soutenance de thèse de Medhi Marot : Conséquences sociales et cognitives de l’incorporation des contextes socioculturels de classe sociale dans le soi

Mardi 15 février 2022. Soutenance de thèse de Medhi Marot (LAPSCO, CNRS, UCA) à 15h, sur Zoom.

Soutenance de thèse de Jordan Mille : Étude des facteurs qui sous-tendent les représentations spécifiques lors d’une activité de discrimination mnésique : Apports théoriques et application au vieillissement

Vendredi 11 mars 2022. Soutenance de thèse de Jordan Mille (LAPSCO, CNRS, UCA) à 14h, amphi 220 à la MSH.

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Accueil > Tables rondes CPAFO

07/02/19 - 16h30 - CPAFO en salle 307.

publié le


Baquenado & Fabar (2017) : Apports méthodologiques (et épistémologiques) de la neurophénoménologie à la recherche en psychologie

 

« Oyez ! Oyez ! Le glorieux jour de la prochaine table ronde CPAFO s’approche à grand pieds. »

 
Elle se tiendra Jeudi 7 Février à 16h30 en salle 307.

 
 

Date : 7 Février 2019
Heure : 16h30 - 17h30
Lieu : Salle 307

 
 

Ce rendez-vous portera sur les apports méthodologiques (et épistémologiques) de la neurophénoménologie à la recherche en psychologie.

Et si le recueil (systématique) des expériences conscientes rapportées par les participants, dans la tradition phénoménologique, pouvaient enrichir les observations et mesures comportementales et/ou neurophysiologiques collectées expérimentalement ? C’est la proposition portée par la neurophénoménologie (Varela, 1996 ; Lutz et Thompson, 2003). Nous discuterons de cette approche et de ses apports en sciences cognitives et sociales, au niveau méthodologique et épistémologique.

Nous nous appuierons notamment sur le papier de Baquenado et Fabar (2017) qui nous fournira un exemple concret. Voir ci-dessous pour la référence bibliographique et le résumé ainsi que deux références additionnelles.

 
Pour rappel, ce rendez vous est ouvert à tout le laboratoire. Il se tient les premiers et troisièmes jeudis de chaque mois au laboratoire ou au bar le Carnot, en fin d’après midi (avec des variations possibles pour s’adapter un peu).

 

À jeudi pour cette nouvelle édition !

 
Baquenado & Fabar (2017)
Titre : Modeling Subjects’ Experience While Modeling the Experimental Design.
Ref : Constructivist Foundations, 12(2), 166-180.
 
Abstract
Context • The integration of data measured in first- and third-person frameworks is a challenge that becomes more prominent as we attempt to refine the ties between the dimensions we assume to be objective and our experience itself. As a result, cognitive science has been a target for criticism from the epistemological and methodological point of view, which has resulted in the emergence of new approaches. Neurophenomenology has been proposed as a means to address these limitations. The methodological application of this discipline, even in its mildest form, enriches the methodology typically used in cognitive sciences. Problem • Nowadays psychological studies are difficult to replicate. As a way to achieve replication of results published in a previous study in order to develop a methodological adaptation suitable for electroencephalographic (EEG) measurements in a subsequent experiment, first-person accounts from the participants in our pilot study were included in the experiment construction. This study’s objective is to show the benefit of including a mild-neurophenomenology-inspired approach in the adaptation from an original paradigm, which requires, foremost, the ability to replicate the original results. Method • Interviews with open and semi-structured questions were carried out at the end of an Approach-Avoidance Task (AAT). The first-person reports, together with the behavioral outcomes of each pilot, were taken into account for the development of the next piloting phase until replication of the original results was achieved, and the final experimental design was elaborated. Results • A sequence of four pilots, where the integration of third- and first-person information derived from subjects’ behavior and reported experiences while carrying them out rendered the behavioral replication we sought to achieve, providing support for a first-person enriched cognitive science paradigm. Implications • Including first-person accounts systematically during the development and performance of classic cognitive paradigms ensures that those paradigms are measuring what they claim to measure. This is the next logical step to improve replication rates, to refine the explanation of the results and avoid confounding third-person data interpretation. Constructivist content • Including first-person experiences and acknowledging the active role that participants’ experiences regarding the paradigm had in the modeling of its final version is in concordance with a constructivist standing.

Références additionnelles
Lutz, A. & Thompson, E. (2003). Neurophenomenology : Integrating subjective experience and brain dynamics in the neuroscience of consciousness, Journal of Consciousness Studies, 10(9–10), 31–52
Varela, F.J. (1996). Neurophenomenology : a methodological remedy for the hard problem, Journal of Consciousness Studies, 3(4), 330-349