CNRS-INSB UCA
CNRS-INSHS
lapsco
LAboratoire de Psychologie
Sociale et COgnitive

UMR 6024 UCA-CNRS
L'étude de la cognition depuis ses bases cérébrales jusqu'à sa régulation sous l'influence de l'environnement social

DERNIÈRES PUBLICATIONS
Boudet G, Chausse P, Thivel D, Rousset S, Mermillod M, Baker JS, Parreira LM, Esquirol Y, Duclos M and Dutheil F (2019) How to Measure Sedentary Behavior at Work ? Front. Public Health 7:167. doi : 10.3389/fpubh.2019.00167
Spatola, N., Belletier, C., Chausse, P., Augustinova, M., Normand, A., Barra, V., Ferrand, L.*, & Huguet, P.* (in press *equal contribution). Improved cognitive control in presence of anthropomorphized robots. International Journal of Social Robotics.
Spatola, N., Anier, N., Redersdorf, S., Ferrand L., Belletier, C., Normand, A., & Huguet, P. (in press). National stereotypes and robots’ perception : the “made in” effect". Frontiers in Robotics and AI.
TABLES RONDES CPAFO
17/07/2019 - 17h30 - CPAFO au Beerland

Autin et Croizet (2012) - Interprétations métacognitives de la difficulté, essentialisation et performance cognitive

ÉVÉNEMENTS
Soutenance de thèse de Quentin Hallez : Développement, temps et attention : Comportement et modélisation

Jeudi 18 juillet 2019. Soutenance de thèse de Quentin Hallez (LAPSCO, CNRS, UCA). A 13h, Université Clermont Auvergne, amphi Paul Collomp.

Soutenance de thèse de Florie Monier : Le temps "agi" : Rôle de l’action dans le développement des conduites temporelles

Mardi 23 juillet 2019. Soutenance de thèse de Florie Monier (LAPSCO, CNRS, UCA). A 13h, Université Clermont Auvergne, bâtiment Paul Collomp, salle 307.

Examens : pour bien réviser, testez-vous !

Juin 2019. Examens : pour bien réviser, testez-vous ! par Mathilde Lamotte, Céline Darnon et Marie Izaute, theconversation.com.

RECRUTEMENTS
UCA - LAPSCO - EA 7280 - « Connais-­toi toi même » : Allocation doctorale - Appel à candidature

Juin 2019. Le LAPSCO et l’équipe d’accueil 7280 Neuro‐psycho‐pharmacologie des systèmes dopaminergiques sous‐corticaux proposent un contrat doctoral dans le cadre du projet « Connais-toi toi même » financé par l’IRESP (Institut de Recherche en Santé Publique).
Date limite des candidatures : 25 août 2019

Rechercher




Accueil > Séminaires

25/01/2018 – Clara KULICH

par Guillaume VALLET - publié le , mis à jour le

Conditions and motives of the precariousness of minority leadership 

Date : 25 janvier 2018
Heure : 10h30 - 12h00
Lieu : Amphithéâtre Paul Collomp

Résumé de la conférence

Research into the glass cliff phenomenon has shown that women and ethnic minority groups are more likely to be appointed leaders in precarious contexts than in situations that are easy to manage. Although the phenomenon is well documented, most investigations concern women and the business context, and only few ethnic minorities and the political context. Moreover, the reasons for the glass cliff are still under- investigated. The research I will present point towards strategic choices as women tend to be chosen for their atypicality (as concerns the male leader prototype) rather than their competences. Crisis situations ask for change and thus women are seen as “signals of change” thereby becoming utile choices for organizations in order to improve their image. At the same time, feminine leadership traits are associated with taking the blame and the responsibility for crisis in business settings regarding them as scapegoats rather than acknowledged leaders, thus suggesting group-based minority devaluing motives. We also show that when it comes to actually improving company performance, more agentic traits are preferred. In parallel, our preliminary findings maintain the idea that glass cliff appointments may also arise from minority promoting motives. Certain conditions and minority benign ideologies (e.g., left-wing political orientation, low sexism) as well as minority group membership are conditions that increase minority groups’ appointments in times of crisis because they are believed to actually have the potential to turn around the situation due to their specific competences.

Conférencière

Dr. Clara KULICH
Université de Genève
[Site internet]